Terug naar overzicht

Een half uur fietsen is gezond!

Bewegen is goed voor je. Aangeraden wordt om minimaal een half uur per dag te bewegen. Vaak komen mensen hier wel aan in verband met de gewone dagelijkse bezigheden. Dit geldt echter niet voor iedereen. Om hier wat bewuster mee om te gaan kan het al veel verschil maken wanneer je wat vaker de fiets pakt. Is je werk op fietsafstand? Dan win je hier al direct extra beweging mee. Maar ook boodschappen kunnen goed op de fiets gedaan worden. Een fietstas aan de bagagedrager en je zal versteld staan hoeveel hierin past.

 

Recreatief fietsen

Nederland is een echt fietsland. Dit is wel te zien aan de uitgebreide fietsroutes die door het land lopen. Het valt wellicht niet altijd op, maar vanaf de fiets zijn er verschillende zogenoemde knooppunten die men kan volgen en op die manier een mooie route kan bepalen. Dit knooppunten systeem is begonnen in Limburg. Ter bevordering van de toerisme, maar het heeft ook zeker geholpen in het stimuleren van het recreatief fietsen van lokale bewoners.

Met een knooppunten netwerk bepaal je vooraf gemakkelijk je route online. Stap je liever spontaan op de fiets, onderweg zijn ook borden te vinden waarop alle knooppunten in de regio aangegeven staan. Je kan daardoor heel gemakkelijk een mooie route bepalen zonder dat je hiervoor continue op je navigatie hoeft te kijken en misschien nog wel belangrijker, zonder te verdwalen.

Fietsen en afvallen

Fietsen is erg intensief en kan dan ook goed als hulpmiddel dienen om af te vallen. Je hoeft dan dus niet direct een duur sportschool abonnement aan te schaffen. Gewoon wat vaker op de fiets stappen is de oplossing. Fietsen belast het lichaam niet extra, hierdoor is er weinig kans op blessures, zeker in vergelijking met andere sporten. Om af te vallen moet je vet verbranden. Met fietsen verbrand je meer vet door op een rustig tempo te fietsen. Het beste is om een tempo aan te houden wat gemakkelijk vol te houden is zonder dat je buiten adem raakt.

Met een uur fietsen kan je dan al ongeveer 60 calorie├źn verbranden. Een sport welke in populariteit aan het stijgen is, is spinning. Ook dit gebeurd op een fiets, welke vast staat. Vrijwel iedere sportschool heeft meerdere spinningsfietsen waarvan gebruikt gemaakt kan worden en waarop groepslessen worden gegeven. Mocht het fietsen je bevallen is dit wellicht een leuke training tijdens de donkere en regenachtige wintermaanden.

Leuke tip: ben je bekend met de stoelfiets? Dit is een fiets die je onder je tafel kan zetten tijdens het werk of als je tv kijkt op de bank. Elke dag 30 minuten op een stoelfiets geeft je de beweging die je nodig hebt.

 

Tips om langer van je fiets te genieten

Fietsen is dus goed voor je gezondheid. Natuurlijk heb je hier wel een fiets voor nodig. Hieronder lees je een aantal tips waardoor je langer van je fiets kan genieten:

  • Zet je fiets altijd vast met twee sloten. De meeste fietsen beschikken over een ringslot. Gebruik naast een ringslot ook een slot waarmee je je fiets kan vastmaken aan een vast object.
  • Koop een fietsslot altijd van een gerenommeerd merk. Denk aan een slot van ABUS of AXA.
  • Zet je fiets op een plek waar veel doorloop is. Oftewel: een plek waar veel mensen langslopen.

Wat doet een half uur fietsen met je?

Fietsen kent vele voordelen. Zoals aangegeven werkt fietsen erg goed als hulpmiddel bij het afvallen. Zeker voor mensen met overgewicht is fietsen een mooie manier om te starten met bewegen. Met fietsen worden namelijk de gewrichten niet belast, waardoor het voor veel mensen mogelijk is om te fietsen. Overgewicht komt steeds meer voor, hiermee is ook diabetes een groeiend probleem. Met behulp van fietsen kan dit dan ook op afstand gehouden worden.

Daarnaast kan fietsen ook helpen om stress te verminderen, zie ook dit artikel van ANWB. Niet alleen doordat er meer wordt bewogen en hierdoor belangrijke hormonen vrijkomen die helpen bij het verminderen van stress, ook het zogenoemde uitwaaien wordt als rustig ervaren, men kan de zorgen overdenken en een plekje geven. Als laatste voordeel kan worden aangegeven dat bewegen goed is voor de hersenen. Fietsen werkt gunstig op het geheugen, bovendien komen er stoffen vrij waardoor men zich minder snel depressief zal voelen.

Healthy Ageing

ACLO erkent het belang van Healthy Ageing en heeft daarom de Healthy Ageing commissie (Healthcie) opgericht.

Energie vergelijken

Energie vergelijken

Bespaar gemakkelijk en snel vele honderden euro's op uw energierekening via Gaslicht.com. De 100% onafhankelijke energievergelijker van Nederland.