Open menu

Voeding

“Let food be your medicine” – Hippocrates

De broek die steeds strakker gaat zitten… Je shirt dat meer knelt… Je wilt wel iets aan je gewicht doen, maar je zit midden in je studententijd. Dus hoe pak je dat nu aan?

Als student kun je een druk en hectisch leven ervaren. De borrels en andere gezellige avonden met vrienden wil je liever niet missen. Maar hoe kun je van je studententijd blijven genieten zonder dat de “studenten” kilo’s eraan vliegen?

Het is de kunst om een goede balans te vinden tussen gezonde voeding, lekker eten en het alcoholgebruik. Maar wat is nou gezonde voeding? Inmiddels heb je de keuze uit tientallen soorten crackers, muesli ‘s, zuivelproducten, frisdranken, koeken en noem maar op. Hierdoor zien we door de bomen het bos niet meer…

Waar moet je op letten?

  • Regelmatig eetpatroon. Een gezonde voeding begint met een regelmatig eetpatroon. Een regelmatig eetpatroon houdt in 3 hoofdmaaltijden en eventueel 2-3 keer iets tussendoor op een dag. Sla geen maaltijden over en probeer om de 2 tot 4 uur iets te eten. De tijden kunnen verschillen per persoon. De voordelen: Verzadigder gedurende de dag, meer energie en een stabiele bloedsuikerspiegel. Dit samen zorgt ervoor dat je minder snaaimomenten over de dag ervaart.
  • Variatie in de voeding is erg belangrijk. Eet de kleuren van de regenboog! Waarom? Hierdoor raak je niet uitgekeken op bepaalde producten en krijg je dagelijks de juiste voedingsstoffen (vitamines, mineralen, vezels) binnen uit verschillende producten. Probeer bijvoorbeeld eens te variëren bij het ontbijt met een schaaltje zuivel met muesli zonder toegevoegde suikers en een stukje fruit, maar ook eens met 2 volkoren/vezelrijke crackers met mager broodbeleg.
  • Etiketten lezen. Door op het etiket van een product, en met name de ingrediëntenlijst en voedingswaarde, te kijken kom je er pas achter wat in een product zit. Uiterlijk van een verpakking doet veel met onze ogen. Het gezegde: “Hoe donkerder het brood, hoe beter.” is dan helaas ook niet zo. Het gaat om de samenstelling van het product. Hierbij is het belangrijk om te letten op de hoeveel vetten, suikers, vezels en zout in het product.
  • Geniet, maar met mate! Student of niet, alcohol heeft veel invloed op de processen in je lichaam, dit ook zeker in combinatie met sporten. Alcohol kan de sportprestaties op een negatieve manier beïnvloeden. Een van de directe effecten van alcohol is een verlaging van het reactievermogen en een verminderde coördinatie. Waarom? Als je alcohol drinkt, absorbeert je maag snel ongeveer 1/5 van de alcohol. Het overige wordt direct in het bloed opgenomen. Hierdoor is de invloed van alcohol in veel plaatsen in je lichaam merkbaar. Vooral in de hersen- en zenuwcellen. Het gevolg hiervan is een vermindering van je reactie en coördinatie, van je bewegingstechniek en je uithoudingsvermogen. De kans op blessures neemt toe. Moet je het dan al die 4 jaar laten staan? Zeker niet! Wel kun je er bewust mee om gaan door bijvoorbeeld niet elke avond tot het gaatje te gaan maar het drinken in de week te beperken tot 1 of 2 avonden. Ook kan gelet worden op het soort drank wat wordt gedronken. Vermijd drankjes waar veel room of suiker aan is toegevoegd. Het “gezondere” drankje? Wodka met Spa Rood of Crystal Clear!

Healthy Ageing

ACLO understands the importance of Healthy Ageing and has therefore established a Healthy Ageing committee (Healthcie) in 2014-2015.

Energie vergelijken

Energie vergelijken

Bespaar gemakkelijk en snel vele honderden euro's op uw energierekening via Gaslicht.com. De 100% onafhankelijke energievergelijker van Nederland.