Lesuitval 06/07 Zumba (17:30) en fit Bodyfit (18:30)
Open menu

Mentale gezondheid

Er zijn veel redenen waarom het belangrijk is om te investeren in een gezonder leven. Je kan op verschillende manieren streven naar een gezonde leefstijl. De gezondheid kan onder andere verbeterd worden door een goede balans tussen lichamelijke beweging, gezonde voeding en mentale gezondheid.

Waarom is het nou zo belangrijk om een gezonde leefstijl te hebben? Één van de voornaamste redenen om een gezonde leefstijl te hanteren is het voorkomen van ziektes en virussen. Door gezond te leven zul je namelijk langer fit blijven. Een gezonde leefstijl zorgt onder andere ook voor meer energie, waardoor je meer uit je dag kan halen. Ook ervaren mensen die gezonder leven, dat ze lekkerder in hun vel gaan zitten.

Door lichamelijke beweging kan de gezondheid bevorderd worden. Iedereen heeft verschillende redenen om te gaan sporten. De één wil fit worden, de ander wil nieuwe vrienden maken en anderen doen het om de stress te verlagen. Er zijn veel goede en verschillende redenen om te gaan sporten. Zo heeft lichamelijke beweging een positieve invloed op de mentale gesteldheid en de fysieke gezondheid.

Voordelen van sporten

Slapen

Eén derde deel van ons leven besteden we aan slapen, daarom is het een belangrijk deel van onze leefstijl; het zorgt ervoor dat we overdag goed kunnen functioneren. Hoeveel slaap je nodig hebt verschilt per persoon en de leefstijl overdag. Een volwassene heeft gemiddeld minimaal 7 tot 9 uur slaap per nacht nodig.

Lang slapen is niet hetzelfde als goed slapen; een probleem waar één derde van alle Nederlanders regelmatig mee te maken krijgt. Echt goed slapen houdt je hersenen gezond en zorgt voor herstel van het lichaam en haar spieren. Daarnaast wordt de bloeddruk ook lager en worden reserves opgebouwd voor de volgende dag.

Goed slapen (voor sporters) is:

  • Inslapen binnen 30 minuten;
  • Langdurig doorslapen, dus tijdens de nachtrust weinig wakker worden;
  • Minimaal 5 van de 7 dagen per week uitgerust voelen, een uur nadat je wakker bent geworden;
  • 8 tot 8,5 uur slaap per nacht slapen wordt aanbevolen voor sporters rond de 20 jaar;
  • Het liefst uiterlijk om 23:00 naar bed gaan, want als je later gaat slapen blijkt onze biologische klok het moeilijker te hebben om de aanbevolen acht uur slaap te halen.

Meditatie

Wat is mediteren?

Door te mediteren leef je in het ‘hier en nu’ en focus je je aandacht op een specifiek punt om de geest te concentreren. Dit kan bijvoorbeeld je ademhaling, je lichaam of geluid van buitenaf zijn. Met meditatie probeer je het bewustzijn te verbreden en te verdiepen. Hiermee komt je geest tot rust en staat je bewustzijn aan, waardoor je compleet ontspannen bent.

Tijdens het drukke studentenleven kan het soms heel lekker zijn om even je geest te laten rusten en compleet te ontspannen. Wekelijks mediteren neemt daarom ook verschillende belangrijke voordelen met zich mee. Dit zijn de volgende:

  • Betere focus

Met meditatie train je namelijk je brein om beter te focussen en langer de aandacht ergens bij te houden. Hierdoor zou je minder snel afgeleid raken en bijvoorbeeld op tijd al je deadlines af kunnen hebben.

  • Stressverlagend

Door te mediteren ontspant je lichaam en geest en kijk je bewust naar je gedachten en gevoelens. Door dit in het dagelijks leven toe te passen zul je minder stress ervaren.

  • Beter geheugen

Naast een betere focus krijg je ook een beter geheugen. Op deze manier kan je veel sneller en efficiënter studeren, zodat je minder lang in de UB hoeft te zitten.

  • Emotionele stabiliteit

Door te mediteren kan je meer ontspannen en bewust worden bij verschillende emoties en gedachten. Op deze manier kan je in het dagelijks leven ook beter naar je emoties kijken en ze relativeren.

Tip! Bij de ACLO wordt er een cursus en groepsles yoga aangeboden, waar je door beweging en meditatie bij je eigen bewustzijn komt. In deze lessen ga je bezig met de basishoudingen van yoga en leer je wat voor belangrijke rol ademhaling kan hebben bij yoga. Verder kan je zelf in je vrije tijd ook bezig gaan met yoga en mediteren. Er zijn makkelijke manieren om als beginner te mediteren. Zo kun je ook op YouTube, Spotify en het internet genoeg gratis programma’s vinden voor een goede meditatie.

Thuis mediteren

Tips om thuis aan de slag te gaan!

Spotify: Mediteren voor beginners. Dit is een podcast voor beginners, waarin door  coach en therapeut Kus van de Engel makkelijke oefeningen worden uitgelegd die thuis uit te voeren zijn.

Youtube: Yoga met Milou. Dit is een Youtube kanaal, waarin door middel van filmpjes yoga oefeningen worden uitgelegd voor beginners en gevorderden.

Netflix: Headspace guide to meditation. Dit is een serie op Netflix, waarin door middel van 8 geanimeerde afleveringen wordt laten zien hoe je verschillende meditatie technieken toepast om met verschillende dingen om te kunnen gaan, zoals stress en boosheid.

Headspace: Met deze app kan je op een interactieve manier meditatie en mindfulness leren. Er zijn oefeningen rond een gezonde geest in een gezond lichaam.

Orde en regelmaat

Kies een vaste activiteit op de dag. Dit kan een wandeling zijn, naar de ACLO gaan of een boek lezen.

Neem elke dag een moment rust voor jezelf. Een moment dat je even niks hoeft te doen kun je ook inplannen.

Zorg ervoor dat je een duidelijk ritme hebt van opstaan. Blijf dus niet urenlang in je bed liggen.

Plan je dag vooruit en wees flexibel. Zorg ervoor dat je op zijn minst een idee hebt van hoe de dag eruit gaat zien. Je kunt opschrijven wat je die dag wilt doen en wat je wilt bereiken. Als je weet wat je wilt, kun je dit namelijk makkelijker bereiken. Je weet waar je aan toe bent en bewaart daardoor het overzicht.

Schrijf taken op. Als je aan verschillende taken tegelijk begint, kan dit je leven een beetje chaotisch maken. Schrijf daarom dingen, die je nog wilt doen, van je af. Dit geeft je hersenen het vertrouwen om het idee voor nu los te kunnen laten.

Probeer taken af te strepen van je lijst. Hierbij kun je denken aan je mailbox wegwerken, strijden voor je deadlines of een lijstje met vervelende huishoudelijke taken afronden. Dit zal je een voldaan gevoel geven.

Houd voor jezelf twee weken lang bij wanneer je opstaat en wanneer je gaat slapen. Stel hierbij de vragen: is dit iedere dag ongeveer rond dezelfde tijd? Waarom wel of waarom niet? Kun je iets doen om dit regelmatiger te maken? Dit zorgt ervoor dat je je bewuster wordt van je levensstijl.

Private: Healthy Ageing

ACLO erkent het belang van Healthy Ageing en heeft daarom de Healthy Ageing commissie (Healthcie) opgericht.

Energie vergelijken

Energie vergelijken

Bespaar gemakkelijk en snel vele honderden euro's op uw energierekening via Gaslicht.com. De 100% onafhankelijke energievergelijker van Nederland.