Open menu

Voeding

Het bruisende studentenleven; vol verantwoordelijkheid, vrijheid en gezelligheid, maar ook vol met verleidingen. Laat dat nou de VrijMiBo, de BBQ in de tuin van je klasgenoot of dat ene laatste avondje stappen in de week zijn. Deze activiteiten hebben één ding gemeen; eten en drinken dat niet altijd even gezond is.

Velen denken dat – om er goed en gezond uit te zien – je weinig moet eten en veel moet bewegen. Daar zit natuurlijk een kern van waarheid in, maar weinig eten is niet alles; balans is het fundament voor een gezond leven. Het is niet zo dat je elke borrel of barbecue moet overslaan omdat je bang bent dat je te veel calorieën consumeert. Het is wel zo dat je naast gezellige activiteiten waarbij je kan genieten van wat je eet en drinkt, ook nog een gezonde, gebalanceerde en gevarieerde leefstijl kan waarborgen.

Op deze pagina reiken wij jou een aantal hulpmiddelen aan die jou kunnen helpen op weg naar een leefstijl waar je trots op mag zijn.

Algemene informatie – koolhydraten, vet, eiwitten & micronutriënten

Koolhydraten worden opgesplitst in het stofje glucose dat als energievoorraad dient voor je lichaam. Er bestaan twee soorten koolhydraten: snelle en complexe koolhydraten. Je lichaam breekt snelle koolhydraten het makkelijkst af en bestaat uit voeding dat voornamelijk zoet is. Denk aan suiker, honing, melk en fruit. Complexe koolhydraten duren wat langer om afgebroken te worden en zijn vaak wat hartiger. Denk hierbij aan rijst, pasta en brood.

Vet heeft veel functies, waaronder het bewaren van energie en hormonen aanmaken. Er zijn drie soorten vetten; transvet, verzadigd vet en onverzadigd vet. Verzadigd vet staat bekend als ‘ongezond’ vet dat in grote hoeveelheid cholesterol en de kans op hartziekten kan verhogen en wordt gevonden in gefrituurd eten, boter, en vlees met een hoog vetgehalte. Onverzadigd vet staat bekend als ‘gezond’ vet kan de kans op hartziekten juist verlagen en wordt gevonden in plantaardige bronnen, denk aan noten, zaden en olie. Ten slotte is er transvet, vet dat wordt vooral in margarine, deeg/beslag en gefrituurd eten zit. Het WHO stelt dat transvet het meest ongezond is en vermeden zou moeten worden.

Eiwitten zijn verantwoordelijk voor het opbouwen, groeien en herstellen van spierweefsel. Het bestaat uit aminozuren die gevonden worden in vlees, kip, vis, ei en zuivel. Er zijn ook plantaardige bronnen van eiwit, zoals bonen, noten, zaden en soja.

Micronutriënten (micros) zijn de nutriënten waarvan je lichaam een kleine hoeveelheid van nodig heeft om te functioneren, maar deze zijn zeker niet onbelangrijk. Micros zijn vitamines en mineralen en hebben een grote verscheidenheid aan functies om je lichaam topfit te houden. Vitamines en mineralen worden uitsluitend uit voeding gehaald aangezien je lichaam ze niet uit zichzelf produceert. Denk hierbij aan vitamine C uit sinaasappels of ijzer uit spinazie.

  • Vitamine D – Sterke botten en spieren, immuunsysteem (verrijkte melk, granen, vette vis)
  • Vitamine A – Groei, huid, haar, nagels (ei, vis, zoete aardappel)
  • Vitamine E – Antioxidant, stofwisseling (plantaardige olie, groente, volkoren)
  • Vitamine K – Goede bloedstolling (groene bladgroenten, ei, melk)

Tips

Koolhydraten zijn niet per definitie slecht voor je, vermijdt ze dus niet maar let wel op het soort granen dat je eet; witte granen zijn vaak snelle koolhydraten. Door volkoren te eten krijg je langzamere koolhydraten binnen en blijf je langer vol.

Vezelrijk eten is zeer goed voor je stoelgang. Vezels zijn vooral te vinden in granen, groente en fruit. Een goede stoelgang betekent een goed metabolisme.

Eet eiwitrijk voedsel. Makkelijk eten waar je veel eiwitten uit kan halen zijn eieren, pindakaas, noten, zuivel en mager vlees.

Het is een welbekend feit dat water drinken goed voor je is, maar wist je dat het inruilen voor bepaalde dranken voor water ervoor kan zorgen dat je suikerinname behoorlijk kan dalen? Drink in plaats van cola bijvoorbeeld water en voeg een smaakje zodat je er ook nog van kan genieten!

De manier waarop je eten bereidt speelt een zeer belangrijke rol in hoe gezond het is. Gefrituurd of gegrild eten staat gelinkt aan een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en maakt je eten ongezonder. Kies er daarom voor om je kip of rundvlees in de oven te doen; sprenkel er nog wat olijfolie en rozemarijn overheen om het af te maken.

Maak gebruik van het fenomeen ‘eetwissel’ van het Voedingscentrum. Eetwissel zorgt ervoor dat je recepten gezonder en duurzamer kan maken door ingrediënten met veel vet of koolhydraten kan vervangen door een gezonder alternatief.

Recepten

Voedingsschema’s

Voeding

Healthy Ageing: We worden met z'n allen steeds ouder, maar het aantal jaren dat we in gezondheid leven, stijgt echter niet even snel.  Dit complexe probleem legt een grote druk op de samenleving.

Energie vergelijken

Energie vergelijken

Bespaar gemakkelijk en snel vele honderden euro's op uw energierekening via Gaslicht.com. De 100% onafhankelijke energievergelijker van Nederland.