Mindfulness

Wil jij Mindfulness een keer uitproberen? Schrijf je in voor een cursus bij de ACLO. In een training van 5 x 1,5 uur leer je alle beginselen van Mindfulness. 

INTRODUCTIE IN MINDFULNESS: GEEF JE BREIN EEN BREAK

We hebben allemaal het natuurlijke vermogen om te observeren wat er gebeurt. En bewust je aandacht ergens op richten is iets dat iedereen kan. Maar we voelen ons vaak opgejaagd, of afgeleid. Of we zitten zo vol met gedachten over van alles en nog wat, dat we vergeten wat we eigenlijk aan het doen zijn. We leven vaak op de automatische piloot. En dat is jammer, want zodra je bewuste aandacht kunt richten op wat zich op dat moment voordoet ben je meer creatief, flexibel, geconcentreerd, voel je je tevredener en heb je een groter opmerkings-vermogen.

Mindfulness leert je uit de automatische piloot te stappen en je aandacht te richten op wat er nu gebeurt. Het richt zich op de piekerende, onrustige geest.

De training richt zich op je bewust worden van het moment waarop de geest in een stresspatroon schiet.

“HOERA IK HEB STRESS”

Dit is meestal niet direct het eerste waar je bij stress aan zult denken. Echter: De meeste mensen presteren het best onder de stress van bijvoorbeeld een deadline. Je zou dit positieve stress kunnen noemen. Deze is kortdurend: lichaam en geest gaan tijdelijk in de overdrive, waarna een ontlading volgt. En zo is stress ook bedoeld: om met een korte, maximale inspanning een prestatie te leveren. En daarna weer in rust te komen. Je krijgt er energie van. Vaak echter hebben we met een voortdurende stroom van stressprikkels te maken, zowel van binnenuit, als van buitenaf: prestatiedruk, informatie-snelheid, verantwoordelijkheidsgevoel, sociale druk, verwachtingen, perfectionisme. En vaak is er weinig ruimte om terug te keren naar een natuurlijk rustpunt. Bij aanhoudende stress verlies je meer energie dan dat je terugkrijgt; de “accu” raakt langzaam leeg. Voor iemand die Mindfulness beoefent is stress een belangrijke bron van informatie:

Je leert wat er aan de hand is, hoe je erop reageert en hoe het anders kan.

NUTTIG VOOR STUDIE ÈN PRIVÉ

Want je hebt jezelf immers overal en altijd bij je. Je leert aandacht te hebben voor wat er van moment tot moment aan de gang is in je lichaam en je geest.

Je creëert op deze manier ruimte voor alternatieven, om een andere richting te kiezen en beslissingen te nemen die voorkomen dat stress te lang duurt, en die je meer tot je recht laten komen.

Mindfulness-oefeningen brengen helderheid en inzicht.

Kern begrippen bij mindfulness zijn:

Niet oordelen, niet streven, eindeloos opnieuw beginnen, geduld, vertrouwen, accepteren, ongemoeid laten.

WAT KAN HET JE BRENGEN?

  • anders omgaan met stresssituaties
  • minder verstrikt raken in gedachten en gevoelens
  • minder last van piekeren
  • bewuster en minder vanuit de automatische piloot handelen
  • beter kunnen focussen en concentreren
  • met meer mildheid en humor met jezelf omgaan

 

 

Terug naar sporten

Healthy Ageing

ACLO understands the importance of Healthy Ageing and has therefore established a Healthy Ageing committee (Healthcie) in 2014-2015.

Athleteshop

Athleteshop

Athleteshop en ACLO werken samen! Athleteshop is een online sportwinkel voor al je sportmaterialen en de inrichting van sportaccomodaties en de Official Supplier van de ACLO!